Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, karayolu üretim çalışmalarında ekolojik istikrara hassasiyet içerisinde olduklarını, doğal hayatı dikkat aldıklarını belirterek, “Karayolu güzergahlarındaki üretim çalışmalarında yaban hayvanlarının yaşadığı bölgelerde, onların hayatlarını tehlikeye sokmamak için alınabilecek en uygun tedbir olarak da “Ekolojik Köprüler” inşa ediyoruz.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Van’da düzenlenen Güneş Gücü Santrali açılış merasiminde konuştu. Uraloğlu, “Tarih dolu sokakları, verimli toprakları, bol akarsularıyla medeniyetlerin beşiği, Doğu’nun İncisi Van’dayız” diyerek kelamlarına başlayan Bakan Uraloğlu, “Seyit Fehim Arvasi devrinde lisana getirilen, ‘Dünyada Van, ahirette İman’ kelamı boşuna söylenmemiş. Anadolu medeniyetlerinden pek çok iz taşıyan, doğunun en büyük vilayetlerinden biri olan Van, doğal güzellikleriyle görkemli illerimizdendir. Bugün burada Güneş Güç Santrali açılış merasimi vesilesiyle sizlerle bir aradayız” dedi.
Ulaştırma ve haberleşme alanında pek çok yatırıma imza attıklarını kaydeden Uraloğlu, “Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Çizgisi, Filyos Limanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü, İzmir-İstanbul, Ankara-Niğde ve Kuzey Marmara Otoyolları üzere dev ulaştırma projelerini muvaffakiyetle tamamladık ve hizmete açtık. Turizme ve iktisada kıymetli katkı sağlayacak Yeni Ercan Havaalanı’nın yakın vakitte açılışını yaptık. Ülkemizi yarım asırlık hayalimiz olan Yüksek Süratli Tren işletmeciliği ile tanıştırdık. 21 yılda demiryollarına yaklaşık 880 milyar lira yatırım yaptık” diye konuştu.
“TÜRKİYE’YE ÇAĞ ATLATTIK”
20 yılda Türkiye’ye çağ atlattıklarının altını çizen Bakan Uraloğlu, “Ülkemizin her noktasını yatırım planlarımıza dahil ediyoruz. Elbette gösterdiğimiz bu ihtimamı, Van ilimiz için de gösteriyoruz. Bugüne kadar Van’ın ulaşım ve bağlantı altyapısına yatırımları için 37 milyar 660 milyon liranın üzerinde harcama yaptık” diye konuştu. Uraloğlu, 2003 yılında 36 kilometre olan bölünmüş yolu, 583 kilometreye çıkardıklarını belirterek, Van’a yapılan yatırımlara ait şunları kaydetti:
“İlimizde 2003’e kadar bitümlü sıcak karışım kaplamalı yol bulunmazken, biz 320 kilometre bitümlü sıcak karışım standardında yol yaptık. Van’ı Bitlis’e bölünmüş yollarla bağladık. Van Edremit-Gevaş-Bitlis Vilayet Hududu Yolu, Erciş-Muradiye Çaldıran Yolu, Van-Özalp-Saray-Kapıköy Yolu Yolunu sathi kaplamalı bölünmüş yol standardında tamamladık. Bin 400 metre uzunluğunda ve 9 metre genişliğinde Karabet Kar Tünelini, 2 bin 306 metrelik Kuskıran Tüneli 1. Tüpünü ve 250 metrelik Çatak Çığ Tünelini trafiğe açtık. İlimiz hudutlarında 131 kilometrelik demiryolu ağımız mevcuttur. 50 vagon taşıma kapasiteli Sultan Alparslan ile İdris-i Bitlisi feribotlarının işletmeye aldık. Tatvan ve Van liman alanını taradık. 131 kilometrelik mevcut konvansiyonel sınırın yenileme ve eksiksiz bakımını yaptık. Van Ferit Melen Havalimanı’mızda 2003 yılında 144.003 olan yolcu trafiğimiz, 2022 yılında 1 milyon 311 bine ulaştı. Van Ferit Melen Havalimanı Yeni Terminal Binası Aks Eği ile Teknik Blok ve Kule İmali projemiz sayesinde; yıllık yolcu kapasitemiz 1 milyon 200 binden 2 milyon 500 bine çıktı. Edremit Küçük Tekne Barınağı inşaatını bitirdik. Gevaş Barınağını ve Gevaş Akdamar İskelesi’ni onardık. Vilayetimizde hala devam eden 10 adet karayolu projemiz ve 2 adet denizcilik projemiz var. Durmadan her daim Türkiye için hizmet üretmeye devam ediyoruz.”
“GÜNEŞ GÜÇ SANTRALLERİ ÇOK ÖNEMLİ”
Türkiye’nin nüfusunun daima artması ve ekonomik hacmimizin de her geçen gün büyüdüğüne işaret eden Bakan Uraloğlu, her yıl daha fazla güç üretimine muhtaçlık duyulduğunu, güç kaynaklarının kullanımının her geçen yıl daha da arttığının altını çizdi. Uraloğlu, bu mevzuda şöyle konuştu:
“Bu durum; yenilenemeyen güç kaynaklarının süratle azalmasına, güç ithalatının artmasına neden oluyor. Bu durum hava ve etraf kirliliğini de beraberinde getiriyor. Atmosfere ve etrafa ziyan vermeyen birebir vakitte ekonomik olan yenilenebilir güç kaynaklarının ehemmiyeti süratle artmaktadır. Bu şuurla, birinci olarak 2017 yılı aralık ayında İzmir’de Güneş Gücü Santrali’ni kullanıma aldık. Bugün de Van 11. Bölge Müdürlüğümüz sorumluluğundaki ikinci Güneş Gücü Santrali projesini tamamlayarak hizmete sunuyoruz. 100 bin metre kare alan üzerine kurulan santralimiz; 5 adet trafo, 45 adet inverter, 10 bin 400 adet panelden oluşuyor. Ayrıyeten 5 bin 600 kilovatlık kurulu güce sahip. İşletme müddeti boyunca en az yüzde 70 randımanla çalışacak ve kontrat mühleti sonunda en az yüzde 70 randımanla çalışır halde yönetimimize devredilecektir.”
“ENERJİ SARFİYATLARI AZALACAK”
Santralin Türkiye’de Güç Performans Kontratı modeliyle hayata geçirilen birinci Güneş Gücü Santrali olduğunu vurgulayan Bakan Uraloğlu, uygulama projesi sonrasında sağlanacak güç ve maliyet tasarruflarıyla, mukavele mühletince tüm maliyetlerin karşılanmasının garanti altına alındığını lisana getirdi. Bu sayede kontrat müddeti boyunca hem üretim hem de işletme sarfiyatları için rastgele bir ödeme yapılmayacağını kaydeden Bakan Uraloğlu, “Projemizde herhangi bir kamu bütçesi kullanmadık. İşletme mühleti boyunca yeni güç fiyatı üzerinden yüzde 13 indirim uygulanacak. Kontrat mühletinin bitiminden itibaren de Karayolları 11. Bölge Müdürlüğümüzün tüm gücü rastgele bir bedel ödemeksizin bu santralden karşılanacak. Projemiz, kurumumuzun güç masraflarının azaltılmasına değerli katkı sağlayacak. Sürdürülebilir ve sağlıklı bir gelecek için durmadan çalışıyoruz” diye konuştu.
“YARINLARIMIZA YAŞANABİLİR PAK DÜNYA BIRAKACAĞIZ”
Ulaşımın çehresini değiştiren yatırımlarla yarınlarımıza yaşanabilir pak bir dünya bırakmayı hedeflediklerini de kaydeden Bakan Uraloğlu, “Bu kapsamda peyzaj çalışmaları, etraf paklığı, ağaçlandırma ve yeşili koruyan birçok çalışmaya imza atıyoruz. Yürüttüğümüz çalışmalarla yollar akıllanırken, etraf dostu ulaşım sistemlerinin geliştirilmesine yönelik faaliyetlerimiz de devam ediyor. Araç trafiği, raylı trafik, havaalanları, sanayi üzere kaynaklardan doğan gürültü yükünü gösteren gürültü haritalama çalışmalarımız ile ve oluşturduğumuz gürültü aksiyon planlamasıyla, kelam konusu alanları ayırt ederek, uygun tedbirler alıyoruz. İnsan ve etrafa hassas AR-GE çalışmaları kapsamında; etraf dostu, su bazlı yol çizgi boyaları, daha az güç ve emisyon salınımıyla üretilen ılık asfalt teknolojisi, yarma ve tünel portallarında hafriyat imalatını azaltacak tasarım ve üretim teknolojileri ile etraf dostu buz çözücü ve önleyici sıvılar üzerinde çalışmalar yapıyoruz. Tübitak dayanaklı projelerle ileri teknoloji gerektiren sessiz, inançlı ve uzun ömürlü aşınma katmanı geliştirerek uygulamasına başladık, trafiğe bağlı olarak kullanımına sağladık” dedi.
YABAN HAYVANLARINA “EKOLOJİK KÖPRÜLER” KARAYOLLARINDA MÜDAFAA SAĞLIYOR…
Uraloğlu, karayolu güzergahlarındaki imal çalışmalarında yaban hayvanlarının yaşadığı bölgelerde, onların hayatlarını tehlikeye sokmamak için alınabilecek en uygun tedbir olarak “Ekolojik Köprüler” inşa ettiklerinin altını çizerek, yaban hayatına verdiklerini kıymete değindi. Uraloğlu, bu mevzuda yapılan çalışmalarla ilgili şöyle konuştu:
“Kuzey Marmara Otoyolu projesi kapsamında yaban hayvanlarının otoyoldan etkilenmeden hayatlarına devam etmeleri emeliyle Uskumruköy’de “Ekolojik Köprü”yü hayata geçirdik. Türkiye’de, yaban hayatı geçişi öncelikli olarak düzenlenmiş “İlk Yaban Hayatı Köprüsü”. Gülek Boğazı ile Akdeniz’i bağlayan Tarsus-Pozantı Otoyolu’nun 30. kilometresinde “Orman Ekosistem Köprüsü“ adıyla inşa ettik.”